Χ. Παπαστυλιανός, Προϋποθέσεις και όρια μετεξέλιξης της Ε.Ε., 2008
Edition info
Table of contents +-
ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ IX
ΣΥΝΤΟΜΟΓΡΑΦΙΕΣ ΧV
ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ
Η ΣΥΝΤΑΞΗ ΤΗΣ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΝΘΗΚΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΜΙΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ «ΣΤΙΓΜΗ» ΓΙΑ ΤΗΝ Ε.Ε.;
ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ 3
1. Συντακτική εξουσία και θέσπιση συντάγματος στην Ε.Ε.: ιστο-ρικά προηγούμενα και θεωρητικές προσεγγίσεις 9
1.1. Η δυνατότητα μετεξέλιξης της Ε.Ε. σε αυτόνομη συνταγματι-κή τάξη. Υπάρχει ιστορικό προηγούμενο που μπορεί να αξιο-ποιηθεί; 9
1.2. Οι δεσμοί του πολιτικού σώματος που συγκροτεί το συντακτι-κό υποκείμενο: Η περίπτωση της Ε.Ε. 16
1.3. Η μορφή της συντακτικής εξουσίας και η ενότητα του φορέα της 22
1.4. Το συντακτικό υποκείμενο προϋπάρχει ή δημιουργείται κατά την άσκηση συντακτικής εξουσίας; 30
1.5. H μορφή συντακτικής εξουσίας είναι συμβατή με τη δημιουρ-γία μιας διακριτής συνταγματικής τάξης στην Ε.Ε. Οι ιδιο-μορφίες μιας συνταγματικής τάξης «συντεταγμένων» εξου-σιών 36
1.6. Καταληκτικές Παρατηρήσεις: Η σύνταξη της συνταγματικής συνθήκης δεν συνιστά άσκηση συντακτικής εξουσίας 42
2. Η Συνταγματική στιγμή της Ε.Ε.: αποτέλεσμα μιας διαδικασίας σε διαδοχικά στάδια και όχι μιας από¬φασης συντακτικής συνέ-λευσης 49
2.1. O συνταγματικός δυϊσμός στην ανάλυση των Bruce Ackerman και Jürgen Habermas 49
2.2. Η θεμελίωση μιας νέας συνταγματικής τάξης σύμφωνα με τους Bruce Ackerman και Jürgen Habermas 58
2.3. Συντακτική εξουσία χωρίς συντακτικό υποκείμενο; 67
2.4. Η διαδικασία της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης προϋποθέτει την ενότητα ενός πολιτικού σώματος διακριτού από τους «λαούς» των κρατών μελών 72
2.5. Η θεσμική κατοχύρωση της αυτονομίας της κοινοτικής δικαιο-ταξίας και η πολιτική ολοκλήρωση της Ε.Ε.: Δύο διαφορετικές προσεγγίσεις για τη θεμελίωση μιας νέας συνταγματικής τά-ξης στο επίπεδο της Ε.Ε. 77
2.6. Καταληκτικές παρατηρήσεις: Αποτίμηση της Συνταγματικής Συνθήκης ως συνταγματικής «στιγμής» της Ε.Ε. 85
ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ
Η ΥΠΑΡΞΗ ΕΝΟΣ ΔΗΜΟΥ ΚΑΙ ΜΙΑΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΣΦΑΙΡΑΣ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΟΥΝ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΗΣ Ε.Ε. ΚΑΙ Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ
ΜΕΤΕΞΕΛΙΞΗΣ ΤΗΣ Ε.Ε. ΣΕ ΔΙΑΚΡΙΤΗ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΤΑΞΗ
3. Ένας Ευρωπαϊκός Δήμος αποτελεί αναγκαία συνθήκη θεμελίω-σης μιας διακριτής συνταγματικής τάξης;
3.1. Ο Δήμος και οι δεσμοί των μελών του πολιτικού σώματος που δρα ως συντακτικό υποκείμενο
3.2. Η οργανική προσέγγιση του δήμου είναι συμβατή με τη δυνα-τότητα μετεξέλιξης της Ε.Ε. σε διακριτή συνταγματική τάξη;
3.3. Ο Δήμος ως έκφραση κοινών ευρωπαϊκών αξιών δεν αποτελεί λύση στα αδιέξοδα της προηγούμενης προσέγγισης
3.4. Η έννοια του Δήμου και η ιδιότητα του πολίτη: Προς ένα «α-ναστοχαστικό» συντακτικό υποκείμενο
3.5. Καταληκτικές Παρατηρήσεις: Ένας ενιαίος Δήμος δεν αποτε-λεί καθοριστική προϋπόθεση για τη θέσπιση ενός συντάγμα-τος της Ε.Ε.
4. Η Δημόσια σφαίρα ως προϋπόθεση για τη θεμελίωση μιας δια-κριτής συνταγματικής τάξης
4.1. Ιδιότητα του Πολίτη και η Δημόσια Σφαίρα στην Ε.Ε.
4.2. Η ταυτότητα των πολιτών της Ε.Ε.
4.3. H Δημόσια Σφαίρα ως απαραίτητη συνθήκη δημοκρατίας στο επίπεδο της Ε.Ε.
4.4. H μετεξέλιξη της Ε.Ε. σε διακριτή συνταγματική τάξη προϋποθέτει μια δημόσια σφαίρα διακριτή από την αντίστοιχη των κρατών μελών
4.5. Καταληκτικές Παρατηρήσεις: Κριτική αποτίμηση της συνταγματικής συνθήκης και των αρνητικών δημοψηφισμάτων
ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΛΗΜΜΑΤΙΚΟ ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ