Α. Παπάνης, Η εκμάθηση της Αγγλικής γλώσσας, 2016
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών έχει παρατηρηθεί μια ριζική αλλαγή στα διάφορα εκπαιδευτικά προγράμματα, με ιδιαίτερη έμφαση στην αυτονομία των μαθητών και στην ενεργητική και αυτορρυθμιζόμενη εμπλοκή τους στις μαθησιακές διαδικασίες.
Μέσα σε αυτό το νέο πλαίσιο, η χρήση των στρατηγικών εκμάθησης διαδραματίζει έναν ευεργετικό ρόλο. Διευκολύνει και επιταχύνει την εσωτερίκευση, την αποθήκευση, την ανάκληση και την αποτελεσματική χρήση της γλώσσας-στόχου. Επιπλέον, αποτελεί ένα καλό δείκτη για το πώς οι μαθητές προσεγγίζουν τις διάφορες γλωσσολογικές και επικοινωνιακές δραστηριότητες και για το πώς αντιμετωπίζουν τα προβλήματα που συναντούν κατά τη διάρκεια της μάθησής τους.
Το παρόν βιβλίο είναι χρήσιμο για κάθε μαθητή, σπουδαστή και φοιτητή που ενδιαφέρεται να γνωρίσει συστηματικά τον ρόλο, τα χαρακτηριστικά και τη λειτουργία των στρατηγικών εκμάθησης κατά την εκμάθηση της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας. Ακόμη, τους παρέχεται η δυνατότητα να εντρυφήσουν -σε θεωρητικό επίπεδο- στις σημαντικότερες επιστημονικές τυπολογίες που έχουν αναπτυχθεί έως τώρα, ενώ παράλληλα έρχονται σε πρώτη επαφή με όλους τους παράγοντες εκείνους (ατομικούς γλωσσικούς, κοινωνικούς και ψυχολογικούς) που επηρεάζουν καθοριστικά τόσο τους μαθητές της Μέσης Εκπαίδευσης όσο και τους φοιτητές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην επιλογή των στρατηγικών εκμάθησης.
Το παρόν βιβλίο είναι όμως εξίσου βοηθητικό και για κάθε εκπαιδευτικό. Με τις προσεχτικά σχεδιασμένες δραστηριότητες και με πολύτιμο οδηγό το ειδικά διαμορφωμένο ερωτηματολόγιο (όπως αυτά παρουσιάζονται στο Β΄ Μέρος του Βιβλίου), οι εκπαιδευτικοί ενθαρρύνονται στην αποτελεσματική εξοικείωσή τους με τις στρατηγικές εκμάθησης και παρακινούνται στο να μεταλαμπαδεύσουν τις γνώσεις τους και τις πρακτικές τους στους δικούς τους μαθητές, καθώς αυτοί μαθαίνουν την Αγγλική γλώσσα.
Edition info
Table of contents +-
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΜΕΡΟ Σ ΠΡΩΤ Ο
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΕΚΜΑΘΗΣΗΣ ΜΙΑΣ ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Εισαγωγή.
1.1. Ιστορική αναδρομή.
1.2. Ζητήματα ορολογίας.
1.2.1. Προηγούμενες έρευνες.
1.2.2. Οι τυπολογίες της Rubin (1981), της Wenden (1983) και της Oxford (1990) για τις στρατηγικές εκμάθησης.
1.3. Η μάθηση κατά τη Γνωστική Ψυχολογία, οι φάσεις ανάπτυξής της
1.3.1. Ο ρόλος της αντίληψης κατά τη Γνωστική Ψυχολογία.
1.3.2. Ο ρόλος της μνήμης κατά τη Γνωστική Ψυχολογία.
1.4. Η τυπολογία των O’Malley & Chamot (1990).
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ
ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΕΚΜΑΘΗΣΗΣ
Εισαγωγή
2.1. Επίδραση του παράγοντα «ηλικία» στην επιλογή των στρατηγικών
εκμάθησης
2.2. Επίδραση του παράγοντα «φύλο» στην επιλογή των στρατηγικών
εκμάθησης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
2.3. Σχέση διαφορετικών στρατηγικών με σχολική επίδοση. κών στη χρήση στρατηγικών. 2.5. Επίδραση των θυμικών παραγόντων στη χρήση των στρατηγικών 2.5.1. Το άγχος…. 2.5.2. Η αυτοεκτίμηση. 2.5.3. Βούληση και παρώθηση. 2.6. Τα κίνητρα. 2.7. Οι στάσεις. 2.8. Κοινωνικοί και πολιτιστικοί παράγοντες.
ΜΕΡ Ο Σ ΔΕΥ ΤΕΡΟΒ.1. Εισαγωγικά Στοιχεία για το Ερωτηματολόγιο
Β.2. Το Ερωτηματολόγιο
Β.3. Εισαγωγικά Στοιχεία για τις Ενδεικτικές Δραστηριότητες για τη σωστή
εξάσκηση των Στρατηγικών Εκμάθησης
Β.4. Ενδεικτικές Δραστηριότητες εξάσκησης στις Στρατηγικές Εκμάθησης
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Εισαγωγή
3.1. Ο ρόλος του δασκάλου στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας από
κοινωνιοψυχολογική σκοπιά
3.2. Ο ρόλος του δασκάλου στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας από
γνωστική και επικοινωνιακή σκοπιά
3.3. Σύνδεση του ρόλου του εκπαιδευτικού με την αποτελεσματική
επιλογή και χρήση των στρατηγικών εκμάθησης
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ
Η ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΕΚΜΑΘΗΣΗΣ
ΑΠO ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Εισαγωγή
4.1. Το Δείγμα και η Μεθοδολογία
4.2. Τα Αποτελέσματα της Στατιστικής Ανάλυσης των Δεδομένων του
Ερωτηματολογίου
4.3. Συζήτηση και Ερμηνεία των Αποτελεσμάτων της Έρευνας
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. Ελληνόγλωσση βιβλιογραφία
2. Ξενόγλωσση βιβλιογραφία
3α. Πηγές για τις Προτεινόμενες Δραστηριότητες
3β. Δικτυακοί τόποι
ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΠΙΝΑΚΩΝ