Θ. Γεωργίου, Η φιλοσοφική σκέψη στον 20ό αιώνα, 2η έκδ., 2015
Ο συγγραφέας του βιβλίου: «Η φιλοσοφική σκέψη στον 20ο αιώνα», Θεόδωρος Γεωργίου, καθηγητής Φιλοσοφίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, υπερασπίζεται έναν τύπο στοχασμού και σκέψης που είναι άρρηκτα δεμένος με τον ορθολογισμό. Η εγελιανή εκδοχή του φιλοσοφικώς σκέπτεσθαι, σύμφωνα με την οποία η φιλοσοφία δεν είναι παρά η ίδια η πραγματικότητα συγκροτημένη ως έννοια, είναι το ερευνητικό μοτίβο του. Αυτό, εξ άλλου, συνιστά και την πρώτη επιστημολογική αρχή εξιστόρησης της πλούσιας και γόνιμης φιλοσοφικής παράδοσης του εικοστού αιώνα κατά την άποψή του.
Σ’ αυτό το βιβλίο ο αναγνώστης θα διαπιστώσει ότι δεν έχει να κάνει με μία παραδεδομένη ιστορική έκθεση ιδεών, ρευμάτων, σχολών και ερμηνευτικών σχημάτων που διατυπώθηκαν κατά τον εικοστό αιώνα. Ας σημειωθεί, ότι ο τελευταίος αιώνας ήταν και γόνιμος και παραγωγικός στη σκέψη, στο στοχασμό όσο καμία άλλη εποχή στο διάβα της ανθρωπότητας. Ίσως αυτό να έχει να κάνει με δύο πράγματα: πρώτον, με τα τραγικά και απάνθρωπα γεγονότα που έζησε ο ίδιος ο άνθρωπος στο όνομα της «αξίας του ανθρώπου» και δεύτερον, με το γεγονός ότι ο άνθρωπος αντίκρισε το «απόλυτο» όχι στις συνθήκες της κοσμογονίας, αλλά στις πραγματολογικές καταστάσεις του μηδενισμού της ίδιας της ανθρώπινης ύπαρξης.
Ο συγγραφέας Θεόδωρος Γεωργίου ισχυρίζεται, ότι το φιλοσοφικώς σκέπτεσθαι δεν μπορεί να εξομοιωθεί με ιστορία της φιλοσοφίας. Ο αναγνώστης του βιβλίου που θα το διαβάσει ως ιστορικό εγχειρίδιο θα απογοητευθεί! Επίσης ο συγγραφέας προσδοκά από τους αναγνώστες του να κατανοήσουν, ότι σκέπτεσθαι, νοείν, έννοια και πραγματικότητα είναι το ίδιο, ταυτίζονται. Μόνον εάν και εφόσον βαθειά μέσα τους, βιωματικά και ταυτόχρονα συλλάβουν σε εννοιολογικό επίπεδο τι σημαίνει: «φιλοσοφία», μόνον τότε μπορούν να διαβάσουν τούτο το βιβλίο.
Τέλος, το βιβλίο προτρέπει τον αναγνώστη να γίνει ο ίδιος υποκείμενο που σκέπτεται, δηλ. να φθάσει σ’ εκείνο το επίπεδο της ύπαρξής του, στο οποίο ο «θεωρητικός βίος» είναι η απόλυτη συνθήκη της ανθρώπινης ζωής και ύπαρξης. Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, όλα τα ερωτήματα που μπορούμε να θέσουμε στον εαυτό μας δεν θα μπορούν να απαντηθούν ακόμη και αν υποθέσουμε ότι θα έχουμε φθάσει στην τελευταία σελίδα του βιβλίου.
Καλή ανάγνωση και δημιουργικό αυτοστοχασμό.
Πληροφορίες έκδοσης
Πίνακας περιεχομένων +-
ΠΡΟΛΟΓΟΣ Β΄ ΕΚΔΟΣΗΣ
Η φιλοσοφική σκέψη του εικοστού αιώνα υπό αποδόμηση
ΠΡΟΛΟΓΟΣ Α΄ ΕΚΔΟΣΗΣ
Η φιλοσοφική σκέψη στον 20ό αιώνα
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
Το υποκειμενοκεντρικό παράδειγμα και η κριτική του
1. Ο Helmuth Plessner και η φιλοσοφική ανθρωπολογία
2. Η φιλοσοφική ανθρωπολογία του Arnold Gehlen
3. Η αρνητική ανθρωπολογία του Günther Anders
4. Max Weber: Ο εφευρέτης της ορθολογικότητας
5. Georg Lukács: Ο ανανεωτής του μαρξισμού
6. Max Horkheimer: Για την κριτική του εργαλειακού Λόγου
7. Theodor W. Adorno: Η ουτοπία της γνώσης
8. Στοιχεία γνωσιοθεωρίας του Walter Benjamin: «Το κυνήγι της πεταλούδας»
9. Herbert Marcuse: Το πρόγραμμα της κοινωνικής απελευθέρωσης
10. Ernst Bloch: Ο φιλόσοφος της ελπίδας
11. Η αινιγματική φιγούρα του Erich Fromm
12. Ο υπαρξισμός του Jean-Paul Sartre ως κριτική θεωρία
13. Ο επαναστατημένος Albert Camus
14. Η πνευματική κληρονομιά του Karl Jaspers
15. Ενόραση και διάρκεια στη φιλοσοφία του Bergson
16. Paul Ricoeur: Ο τελευταίος της παλιάς φρουράς
17. Η φιλοσοφία της αντίληψης του Maurice Merleau-Ponty
18. Hans-Georg Gadamer: Η θεμελίωση της φιλοσοφικής ερμηνευτικής
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
Η γλωσσική (αναλυτική-επικοινωνιακή) στροφή
19. Alfred Jules Ayer: «Καλά, εσύ έφυγες νωρίς»
20. Ο γλωσσικός διαφωτισμός του Willard van Orman Quine
21. Gilbert Ryle: Δεν υπάρχει κανένα «φάντασμα στη μηχανή»
22. Bertrand Russell: Ο «Γατόπαρδος» της φιλοσοφίας
23. Γλώσσα και πραγματικότητα στη φιλοσοφία του Ludwig Wittgenstein
24. Η ανοιχτή φιλοσοφία του Karl Popper
25. Ο αισθητικός συμβολισμός του Nelson Goodman
26. Ο πραγματιστικός ρεαλισμός του Hilary Putnam
27. Ο Michael Walzer διορθώνει τον φιλελευθερισμό
28. Γιατί μας ενδιαφέρει ο John Rawls
29. Ο Karl-Otto Apel και ο «μετασχηματισμός της φιλοσοφίας»
30. Χαρακτηρισμός του Jürgen Habermas
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ
Η πραγματολογική (μετανεωτερική - μεταφιλοσοφική) στροφή
31. Georges Bataille: Ο τοποτηρητής του μοντέρνου
32. Η επανάσταση του αναγνώστη και ο Roland Barthes
33. Η φιλοσοφική ερευνητική πρακτική κατά τον Michel Foucault
34. Gilles Deleuze: Γραμμές διαφυγής της φιλοσοφίας
35. Ο Jacques Derrida και η κριτική της μεταφυσικής
36. Pierre Klossowski: Ο Ζαρατούστρα του 20ού αιώνα
37. Hannah Arendt: Η σκέψη ως πάθος
38. Η «τηλεματική κοινωνία» του Vilém Flusser
39. Seyla Benhabib: Δημοκρατία και διαφορά
40. Η σημειωτική χορογραφία της Julia Kristeva